Storkommunen Raseborg

Har funderat en hel del på det här med kommunsammanslagningen. till en del beror det nog på samhällslära kurssen som jag går nu där vi behandlar detta ämne och vi hamnat se på denna fråga ur olika synvinklar. Många frågar om man är för eller emot Raseborg, själv kan jag inte svara på den frågan direkt med ett antingen jakande eller nekande svar. Jag är inte precis konservativ och därför tycker jag det alltid är bra med förändringar men kommer den nya kommunen att faktiskt fungera bra?
Vi får ju en större röst nationligt sett då vi blir en större enhet. En stor kommun med fler invånare har alltid mer makt än fler små om de inte driver deras vilja tillsammans. Men sällan kan två kommuner vara ens om en sak, det märkte vi väl också med problemet om var "kommunshuset" skulle ligga. Därför kommer det troligen att bli mycket tvistas och gräl mellan kommunerna då sammanslagningen har skett.
Skolsystemet i Raseborg kommer ju troligen också att förändras, det talas om att Karis-Billnäs gymnasium skall bli under Ekenäs Gymnasium och en del kursser skulle hållas i byggnaden i Karis. Detta skulle ju ta med sig fler möjligheter för oss studeranden i Karis som enligt mig inte har ett särskilt omfattande och stort kursutbud. Men är Karisbor eller studeranden som bor i Pojo, Grundsjö och Svartå färdiga att börja åka till Ekenäs fler dagar i veckan då vi tidigare haft möjligheten att studera vid vår egen skolbyggnad?

Kommunsammanslagningen kommer att ta med sig problem men också många goda sidor. Mycket kommer troligen inte att fungera ibörjan men kanske det kommer med tiden att visa sig vara ett bra val att utföra kommunsammanslagningen. Vad tycker ni om det blivande Raseborg?

Kommentarer
Postat av: Astrid

Jag far mer än gärna iväg till ekenäs flera dagar i veckan ;)

2008-01-20 @ 19:14:53
URL: http://astrid.papper.fi
Postat av: malin

ahh så de bor båda där=) ja vill att d blir sommar nu, e helt deppig..:S ska ännu ha gips 2v kanske, bläääh

2008-01-20 @ 22:06:46
URL: http://malinsss.blogg.se
Postat av: malin

mm, o ida mista ja troligtvis mitt jobb. satan så sur ja e

2008-01-21 @ 17:44:59
URL: http://malinsss.blogg.se
Postat av: malin

hon hade int satt upp n¨go timmar på dne nya 5 veckors listan skit stil. så får se om d blir finland i vinter för min del ännu:/ skriv ny blogg:D

2008-01-21 @ 18:20:32
URL: http://malinsss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0