Trollgubbar och knän...

Har mitt finska prov imorgon. Kurssen går ut på Kalevala, vilket jag aldrig riktigt uppfattat. Fastän det är vårt lands nationalepos, och reflekterar vår kultur, vårt språk och historia kan jag inte bara förstå varför den måste skildra en skapelse som blev till av ett gåsägg vilket ramlade från en kvinnas knä. Väinämöinen är också en gubbe jag alldrig riktigt lyckats analysera. Man beskriver honom som en man som föddes gammal och vis, men endå går han med på att stjäla något som en kvarn? Och då han lyckas söndra den till slut? Hur gammal och vis får man bli....
Ivarjefall, har jag ingen lust att plugga Kalevala och kan inte annat än konstatera att vi Finnar är verkligen fantasilösa.



Var en stund sedan och badade bastu, otroligt avslappnande! Nu skall jag dock lägga mig i sängs, läsa lite finska ord och uttryck och sedan sova en lång nattsömn!

Gonatters!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0